Annons

Annons

“Ta vad du har”-smulpaj (glutenfri och vegansk)

Strax efter jul såg jag det första av SVT:s 5 program Vegorätt med Elenore Bendel Zahn och Karoline Jönsson och efter det missade jag inte ett enda avsnitt. Jag fick så dåligt samvete efter julens alla utsvävningar när jag såg deras nyttiga mat att det redan nästa dag fanns sallad och grönsaker igen på vårt middagsbord. Och för ovanlighetens skull somnade jag inte framför TV:n när jag såg dessa två duktiga tjejer. I lördags gjorde jag deras fruktiga smulpaj som är ett perfekt mellanmål och inte bara en underbart god dessert. Redan på lördag ska jag göra den igen när vi ska ha canastaspel! Nästa rätt på min lista är tjejernas kantarellpaj, tomatketchup som tar 5 minuter att göra, chokladmousse och tryfflar... Och vilken bra mjukglass med kolasås att bjuda de minsta på! Om jag varit ung hade jag nog också varit lite avundsjuk på Elenore och Karoline, men nu tycker jag bara att de är så otroligt söta, charmiga, kunniga och inspirerande. De bjuder på sig själva och har gjort mig nyfiken på vegetarisk kost. Länk till programmen på SVTPlay längst ner!

Glutenfri "Ta vad du har"-smulpaj

Äntligen ett recept där smuldegen täcker hela pajen!

Det här hade jag i smulpajen som räckte till 8 personer:

Smuldeg:

Havregryn, glutenfria: 1,5 dl

Mandel: 100 gr

Valnötter: 100 gr

Honung: 1 dl

Valnötsolja (finns på Ica): 3/4 dl

Kardemumma, nystött: 1 tsk

Flingsalt: 1 nypa

Annons

 

Fyllning:

Äpplen, t ex Granny Smith: 3 st

Päron, t ex Conference: 2 st

Hallon eller björnbär, frusna så här års: 1 förpackning. Eller: rivet skal från 1 citron.

Kanel: 2 tsk

Ingefära, mald: 1 tsk

Honung: 2 msk

Olja till stekning: 1 msk

 

Serveras till:

Halvsmält vaniljglass eller vaniljsås (eller se länk till Elenores och Karolines raw vaniljsås längst ner)

 

Så här gjorde jag smulpajen: 

1. Tina bären på hushållspapper om du använder frysta bär. (Pajen blir lite blöt om du lägger frysta bär på den.)

2. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Kör mandeln i matberedaren.

4. Hacka valnötterna grovt, bara ett par tag med kniven.

5. Blanda samman ingredienserna till smuldegen (förutom saltet) i en skål.

6. Skala och kärna ur äpplen och päron och skär i bitar. (Eller behåll skalet på, som Elenore och Karoline.)

7. Hetta upp olja i en stekpanna och fräs äppel- och päronbitarna ca 5 min så att de mjuknar lite. Tillsätt honung, kanel, ingefära och rör om. Fräs ytterligare ett par minuter.

Glutenfri "Ta vad du har"-smulpaj

8. Om du stekt frukten i en stekpanna som tål ugnsvärme kan du liksom Elenore och Karoline baka pajen färdig i den, lägg annars över frukten i en smord ugnsform.

013

Jag strödde hallon och granätäppelkärnor över, vilket blev jättegott!

 

9. Toppa den stekta frukten med bär eller riv över citronskal. Bre ut smuldegen och avsluta med att strö en nypa flingsalt över.

HIT KAN DU FÖRBEREDA OM DU SKA HA KALAS!

Glutenfri "Ta vad du har"-smulpaj

10. Baka pajen strax under mitten i ugnen 20 minuter.

Glutenfri "Ta vad du har"-smulpaj

KLICKA HÄR så kommer du till Eleonores och Karolines recept på raw vaniljsås gjord på cashewnötter, dadlar och vanilj. Den är god, nyttig och enkel att göra.

KLICKA HÄR om du vill se de 5 avsnitten av Vegorätt!

LÄS OCKSÅ

(265)

Kommentera

Annons

Senaste från Hemmets

Annons

Laddar