Annons

Annons

Chiabars med blåbär och hallon (glutenfritt)

De här goda barsen går snabbt att göra och sedan sköter de sig själva i ugnen. De innehåller en mängd nyttiga saker, bl a blåbär och chiafrön, så du kan med gott samvete äta dem som godis och mellanmål. De är sötade med kokossocker, som har lågt GI (28). Du kan förvara dem i kylen upp till en månad.

Chiabars med blåbär och hallon

 

De här godbitarna har jag bakat många gånger den här sommaren, men i min kyl blir de inte liggande länge. Turerna dit blir många varje kväll. Innan skogsblåbären tar slut tänker jag göra en rejäl laddning och lägga i frysen som vi kan njuta av när höstmörkret kommer.

Annons

 

Chiabars med blåbär och hallon

 

Det här behöver du till 14 bars (eller 21 mindre rutor):

Skogsblåbär, färska (OBS! ej trädgårdsblåbär): 100 gr

Hallon, färska: 125 gr

Havregryn, glutenfria: 3 dl (135 gr)

Chiafrön: ¾ dl (60 gr)

Kokosmjöl: ½ dl (25 gr)

Kokosflingor: 2 ½ dl (90 gr)

Kokossocker: 1 ¾ dl (100 gr) + 2 tsk

Vaniljpulver: 1 tsk (2 gr)

Blåbärspulver: 1 msk (7 gr) + 1 tsk

Salt: ½ krm

Äggvita: 4 st (125 gr)

Maizena majsstärkelse eller potatismjöl: 1 tsk

Vaniljstång i kvarn: några drag

chiabars med blåbär och hallon

Det här behöver du köpa hem (förutom hasselnötterna som har kommit med på bilden av misstag)

 

Gör så här:

1. Pensla en liten ugnsform med rapsolja. Klä formen med ett halvt bakplåtspapper. (Jag använder en keramikform med måtten 24 cm x 15 cm som finns hos ÖoB, deras Life Style-serie.)

2. Sätt ugnen på 175 grader  och gallret på den näst nedersta falsen.

 

chiabars med blåbär och hallon

3. Blanda 3 dl (135 gr) havregryn, ¾ dl (60 gr) chiafrön, ½ dl (25 gr) kokosmjöl, 2 ½ dl (90 gr) kokosflingor, 1 ¾ dl (100 gr) kokossocker, 1 tsk vaniljpulver, 1 msk blåbärspulver och ½ krm salt. Tillsätt 4 äggvitor (125 gr) och blanda mycket väl till en smulig och inte särskilt fuktig deg. (OBS! Det ska inte vara mer äggvita än så här för att barsen ska bli så torra som möjligt.)

chiabars med blåbär och hallon

4. Tag undan 1 ½ dl smuldeg. Tryck ut resten i formen och platta till massan med baksidan av en sked.

5. Halvera 125 gr hallon eller skär dem i kvarter om de är stora.

chiabars med blåbär och hallon

6. Strö ut 100 gr skogsblåbär över smuldegen.

7. Strö ut hallonbitarna över blåbären.

8. Strö 2 tsk kokossocker över bären.

chiabars med blåbär och hallon

9. Strö försiktigt 1 tsk Maizena majsstärkelse (eller 1 tsk potatismjöl) över bären så att det blir någorlunda jämnt fördelat. Detta binder vätskan i bären.

chiabars med blåbär och hallon

10. Strö över resten av smuldegen och 1 tsk blåbärspulver. Vrid några gånger med vaniljkvarnen och platta till alltsammans med handflatan.

chiabars med blåbär och hallon

11. Kör in formen i ugnen och grädda 75 minuter. Platta till massan med en stekspade av metall en gång i kvarten under gräddningen så att massan packas riktigt hårt, men var försiktig så att du inte bränner dig (använd gärna en grillvante).

12. Tag ut formen ur ugnen och låt den svalna på ett galler i ett par timmar.

chiabars med blåbär och hallon

13. När kakan svalnat helt lägger du en skärbräda över formen och vänder uppochner på den så att den hårda kakan faller ut på skärbrädan. Tag bort bakplåtspapperet och vänd kakan så att ovansidan kommer upp, vilket går lättast med hjälp av ytterligare en skärbräda som du lägger över kakan innan du vänder den.

chiabars med blåbär och hallon

14. Skär upp kakan i 7 stavar, som delas i 2 delar (det blir 14 bars). Eller dela stavarna i 3 delar, vilket ger 21 rutor. Lägg en stor, vass kniv på kakan och tryck istället för att skära så smular det mindre.

chiabars med blåbär och hallon

15. Lägg barsen/rutorna i en plastburk med lock och lägg hushållspapper mellan lagren, så sugs fukten från bären upp. Förvara burken i kylen där det är kallast (på hyllan längst ner i kylskåp tillverkade efter år 2000, enligt Electrolux). Där kan du förvara dem upp till en månad, om du inte hinner äta upp dem innan dess.

Barsen kan också förvaras i en plastburk med lock i frysen, då med mellanläggspapper mellan (finns hos Coop) så att de inte fryser ihop. Tina dem 5-10 minuter innan de ska ätas.

chiabars med blåbär och hallon

 

 

 

Vill du ha recept på fler nyttiga godsaker?

Nyttigt sommargodis i långpanna (glutenfritt)

 

 

 

 

 

 

 

Nyttigt sommargodis med

rabarber och jordgubbar

(glutenfritt)

(Klicka här för receptet!)

 

Glutenfria citronrutor i långpanna - en riktig förkylningskaka

 

 

 

 

 

 

 

Glutenfria citronrutor 

i långpanna

(Klicka här för receptet!)

 

Rotfruktskaka - helt utan onyttigheter

 

 

 

 

 

 

 

Rotfruktskaka som i

“Englands bästa bageri”

(Klicka här för receptet!)

 

 

 

LÄS OCKSÅ

(77)

Kommentera

Annons

Senaste från Hemmets

Annons

Laddar