Annons

Annons

Rotfruktskaka som i ”Englands bästa bageri” – utan några onyttigheter

Den här kakan blev jag genast nyfiken på när jag såg den i den engelska baktävlingen "Englands bästa bageri" som gick på Kanal 8 i somras och eftersom receptet inte gick att hitta någonstans beställde jag bakboken från England. Syskonen David och Lindsay från "The Cake Shop" i Woodbridge i sydöstra England, som har rotfruktskakan som sin specialitet i sitt bageri, vann tävlingen med en pampig bröllopstårta där den var en av tårtbottnarna. När domaren Mich Turner provsmakade rotfruktskakan tyckte hon att den var så god och nyttig att hon skulle kunna äta den till frukost, lunch och middag. Ja, varför inte? Därför har jag bytt ut farinsockret mot kokossocker, som har ett mycket lågt GI (28 mot 100 för strösocker). Rotfrukterna kan du blanda som du vill - ta den sort du gillar bäst eller prova dig fram. Och originalkakans sultanrussin har jag bytt ut mot torkade blåbär, som finns i en ganska prisvänlig variant på Ica (70 gr för ca 30:-). Tranbär är också gott. Rostade kokoschips kan jag verkligen rekommendera istället för kokosflingor, de ger ett bra tuggmotstånd. Det här är en kaka som du kan experimentera med och få helt i din egen smak, så att den blir din egen. Det är en riktigt nyttig kaka om du hoppar över glasyren, som du kan spara till festligare tillfällen. Jag strödde istället rostade kokoschips över, det blev både gott och dekorativt. Rosta gärna solrosfröna och pumpakärnorna så blir det mer smak i dem. Lycka till!

Rotfruktskaka - helt utan onyttigheter

Det här behöver du till en springform som är 26 cm:

Ägg, normalstora, rumsvarma: 5 st

Siktat dinkelmjöl: 300 gr (5,5 dl)

Kokossocker: 200 gr (1 påse Kung Markattas Kokossocker)

Kokosflingor (eller 1 förp Kung Markattas Rostade kokoschips): 75 gr

Annons

Bakpulver: 2 tsk

Rotfrukter (t ex morot, palsternacka, rödbeta, sötpotatis): 450 gr (vikt efter skalning)

Apelsin, rivet skal: 2 st

Torkade blåbär och/eller tranbär: 140 gr

Solrosfrön: 75 gr

Pumpakärnor: 75 gr

Kanel, malen: 1 msk

Kardemumma, grovmalen: 1 msk

Ingefära, malen: 2 tsk

Muskotnöt, malen: 3 krm

Rapsolja eller olivolja: 2 dl

 

Apelsinglasyr (om du vill):

Apelsin, saft från: 2 st

Florsocker: 3/4 dl

Sesamfrön: 1 rågad msk

 

rotfruktskaka

I Höganäs Saluhall finns alla möjliga sorters rotfrukter!

 

Gör så här:

1. Tag fram 5 ägg minst 1 timme i förväg så att de blir rumsvarma.

2. Rosta gärna solrosfrön (75 gr) och pumpakärnor (75 gr) för högre smak: lägg dem i en ugnsform, kör in den i ugnen, sätt ugnen på 225 grader och rosta i 18 minuter.

3. Smörj och bröa en springform som är ca 26 cm i diameter. (Gör gärna som Jan Hedh: pensla formen med en blandning av 15 gr osaltat smör, som du kört 20 sek i mikron, och 1 tsk potatismjöl.)

4. Blanda 300 gr/5,5 dl siktat dinkelmjöl, 2 tsk bakpulver, 1 msk kanel, 1 msk kardemumma, 2 tsk ingefära och 3 krm muskotnöt.

Rotfruktskaka - helt utan onyttigheter

 

Rotfruktskaka - helt utan onyttigheter

5. Skala och riv 450 gr rotfrukter (vikt efter skalning), t ex 1 morot, 1 palsternacka, 1 rödbeta och 1/4 sötpotatis. Välj de rotfrukter du gillar bäst – kanske vill du bara ha morötter.

6. Sätt ugnen på 225 grader och gallret strax under mittfalsen.

7. Riv skalet på 2 apelsiner. Om du ska göra frostingen pressar du dessutom saften från båda apelsinerna, annars inte, och ställer juicen i kylen tills den ska användas.

8. Knäck ner 5 ägg i en riktigt stor bunke och häll i 1 påse kokossocker (200 gr). Vispa 4 minuter med elvisp.

9. Tillsätt 2 dl olivolja/rapsolja, lite i taget, i äggblandningen och rör försiktigt men väl.

10. Häll i mjölblandningen och rör försiktigt men väl.

11. Tillsätt de rivna rotfrukterna, det rivna apelsinskalet, 140 gr torkade blåbär/tranbär, 75 gr solrosfrön, 75 gr pumpakärnor och 75 gr kokosflingor/rostade kokoschips. Blanda försiktigt men väl.

Rotfruktskaka - helt utan onyttigheter

12. Häll smeten i formen. (Jag använde rostade kokoschips och de som blev över strödde jag över kakan istället för att göra glasyren.)

13. Drag ner ugnstemperaturen till 200 grader, kör in formen och grädda kakan ca 50 minuter. Provstickan ska kännas torr när den sticks ner mitt i kakan.

Rotfruktskaka - helt utan onyttigheter

14. Tag ut formen ur ugnen och ställ den på ett galler. Vänta 10-15 minuter innan du lossar kanten. Låt kakan svalna på gallret med en bakhandduk över.

15. Gör apelsinglasyren så här: Blanda ner 3/4 florsocker i apelsinsaften, lite i taget. Glasyren ska vara ganska tunn så att den kan rinna ner längs kakans sidor. Tillsätt mer florsocker och pressad apelsin om det behövs. Rosta ev sesamfrön i en het stekpanna. När kakan svalnat helt häller du glasyren över den och strör ev sesamfrön över.

 

Vill du ha recept på fler nyttiga kakor? Testa då min ”förkylningskaka”! Klicka här för recept!

Glutenfria citronrutor i långpanna - en riktig förkylningskaka

 

 

 

LÄS OCKSÅ

(16)

Kommentera

Annons

Senaste från Hemmets

Annons

Laddar