Annons

Annons

Grovt surdegsbröd i gjutjärnsgryta (du behöver inte ha en surdeg)

Det här är ett av mina favoritfrukostbröd med massor av god nyttigheter som chiafrön, solrosfrön, pumpakärnor, honung och olivolja. Det är ett lättbakat rågsurdegsbröd där du inte behöver ha en surdeg i förväg, du gör den under tiden du bakar.

Surdegsbröd i gryta

Brödet på bilden ovan är bakat i en 4-liters gjutjärnsgryta som mammas väninna Vilma fick i lysningspresent för 70 år sedan. Det har säkert lagats många goda söndagsstekar i den.

 

Du kan antingen låta degen jäsa i rumstemperatur och därefter baka brödet, eller låta den kalljäsa i kylen och baka brödet ett par kvällar senare. Jag gillar att göra ett litet moment i taget istället för att stå i köket i timmar i sträck. Då känns det nästan som om brödet bakar sig självt och de olika momenten tar inte längre tid än att jag kan göra dem en vardagskväll efter jobbet. I det här receptet rör du ihop surdegen på ett par minuter, det är allt du behöver göra för att få en surdeg. Nästa dag blandar du ihop degen, vilket inte tar mer än totalt 20 minuter. När degen har jäst hälls den i en het gryta och körs in i ugnen där den gräddas en dryg timme. Klart! Men om du hellre vill baka brödet en eller ett par kvällar senare ställer du degen i kylen och låter den kalljäsa där, vilket dessutom ger ett nyttigare och smakrikare bröd. Allt står i receptet nedan. Vana surdegsbagare matar sin surdeg så att den väger 200 (300) gr innan det är dags att sätta igång.

Annons

 

surdegsbröd i gryta

Brödet på bilden ovan är bakat i en modern 3-litersgryta från Le Creuset. (Grytan blir fin igen med Svinto portionskuddar.)

Surdegsbröd i gjutjärnsgryta - du behöver inte ha en surdeg

Visst ser väl bröden goda ut?

surdegsbröd i gryta

Receptet nedan är anpassat till både 3-liters och 4-litersgryta. Den första mängden ingredienser i receptet är anpassad till den mindre grytan medan mängden inom parentes är anpassad till den större grytan.

Surdegsbröd i gjutjärnsgryta - du behöver inte ha en surdeg

Det blir ett både gott och nyttigt bröd som håller sig saftigt hela veckan, men jag brukar ändå skiva upp halva brödet och frysa skivorna som jag tinar på högsta effekt i brödrosten.

 

Det här behöver du till en 3-liters (4-litersgryta):

Vatten eller starkt Earl Grey-te, rumsvarmt: 4 (6) dl

Solroskärnor och pumpakärnor, gärna rostade: 2 (3) dl

Grovt rågmjöl: 30 (55) gr

Finmalt rågmjöl: 220 (310) gr

Vetemjöl Special eller Manitoba Cream: 450 (675) gr ∗)

Chiafrön: 3/4 (1) dl

Honung: 2 msk (1/2 dl)

Olivolja: 2 msk (1/2 dl)

Lättfil: 165 (250) gr

Torrjäst: 10 (14) gr (1 påse Kronjäst torrjäst väger 14 gr)

Salt

Earl Grey-te: 2 påsar

 

∗) Om du får tag på Mörkt Lantbrödsmjöl, som tyvärr inte finns i så många mataffärer, rekommenderar jag dig att ta 170 (275) gr Mörkt Lantbrödsmjöl och 280 (400) gr Vetemjöl Special/Manitoba Cream.

 

Gör så här:

Lättbakat grovbröd av surdeg (du behöver ingen surdeg)

1. 1 dygn före baket: Blanda 165 (250) gr lättfil, 70 (110) gr finmalt rågmjöl och 2,5 tsk/10 gr (1 påse) torrjäst i en plastburk med lock. Strö över 2,5 (3,5) krm salt innan du sätter på locket. Ställ burken i rumstemperatur.

Lättbakat grovbröd av surdeg (du behöver ingen surdeg)

Efter 1 dygn har du en bubblande surdeg att baka med. Du kan låta surdegen stå ytterligare ett dygn om du vill.

Surdegsbröd i gjutjärnsgryta - du behöver inte ha en surdeg

2. Kvällen före eller 2 timmar innan du ska baka (om du vill att brödet ska bli mörkare och smaken högre): Koka 4 dl/400 dl (6 dl/600 gr) vatten och häll över 2 påsar Earl Grey-te och. Låt dra och svalna till rumstemperatur. (Jag brukar göra detta kvällen före så att teet blir riktigt starkt och då kokar jag 1 deciliter extra eftersom teet avdunstar lite under natten.)

Grytbröd av surdeg

3. Kvällen före eller 1 timme innan du ska baka (om du vill få högre smak på brödet): Lägg 1 (1,5) dl solrosfrön och 1 (1,5) dl pumpakärnor i en ugnssäker form och kör in på mittfalsen i ugnen. Sätt ugnen på 225 grader. Rör om ett par gånger mot slutet av rostningen. Tag ut formen ur ugnen efter 15-20 minuter (tiden varierar lite beroende på vilken typ av form du använder, det går fortast i en teflonform). Låt svalna.

Lättbakat grovbröd av surdeg (du behöver ingen surdeg)

4. Lägg 30 (55) gr grovt rågmjöl, 150 (200) finmalt rågmjöl, 450 (675) gr Vetemjöl Special/Manitoba Cream (eller 170/275 gr Mörkt Lantbrödsmjöl och 280/400 gr Vetemjöl Special/Manitoba Cream), 3/4 (1) dl chiafrön, 4 (6) dl rumsvarmt vatten/Earl Grey-te, 2 msk (1/2 dl) olivolja, 2 msk (1/2 dl) honung och 200 (300) gr surdeg i degblandarens bunke. Kör på lägsta fart i 10 minuter. Tillsätt 3/4 (1,25) msk salt och kör ytterligare 4 minuter. Häll i 2 (3) dl solrosfrön och pumpakärnor och kör ytterligare 1 minut.

Surdegsbröd i gjutjärnsgryta - du behöver inte ha en surdeg

5. Ställ bunken med den lite kladdiga degen i en stor plastpåse och sätt en klämma om den. Ställ den dragfritt, gärna i mikron eller i kall ugn, att jäsa 4 timmar.

Om du vill kalljäsa degen gör du så här:

Plasta in bunken och ställ den i rumstemperatur 1 timme. Ställ därefter in den i kylen över natten (eller 1-2 dygn). Den dag då du ska baka brödet ställer du ut bunken i köket i 4 timmar för ytterligare jäsning i rumstemperatur.

6. När det är 30 minuter kvar av jästiden: Smörj grytan med rapsolja, ställ den på gallret strax under mittfalsen i ugnen och sätt ugnen på 275 grader.

7. När ugnen är varm tas den heta grytan ut och degen hälls i den. (OBS! Akta fingrarna och håll barn och husdjur borta från grytan för den är superhet!) Skär ett par ytliga snitt i degen med en vass kniv och strö grovt rågmjöl över. Lägg på locket och kör in grytan i ugnen igen.

Surdegsbröd i gjutjärnsgryta - du behöver inte ha en surdeg

8. Grädda brödet totalt 70 minuter så här: 

Efter 20 minuter dras ugnstemperaturen ner till 200 grader.

Efter ytterligare 10 minuter tas grytlocket av. (Locket ska alltså vara på de första 30 min.)

Grädda brödet ytterligare 40 minuter (när 20 minuter kvarstår av tiden brukar jag flytta ner grytan till falsen under mittfalsen så att skorpan inte blir alltför mörk).

Temperaturen i brödet ska vara 98 grader när brödet är klart. Stick in en ugnstermometer i det och kolla.

9. Ställ grytan på ett galler att svalna. Häll ut brödet efter 10-15 minuter och låt det svalna på gallret.

10. Så här brukar jag göra när brödet svalnat helt: jag delar det i 2 delar och stoppar den ena halvan i en papperspåse som sedan stoppas i en plastpåse (Gateaus tips för förvaring av surdegsbröd). Den andra halvan skivar jag upp, lägger mellanläggspapper mellan skivorna (finns hos Coop) och stoppar i frysen. När det är dags för frukost tinar jag skivorna på högsta effekt i brödrosten.

 

Tips till dig som du vill baka ett valnötsbröd till helgen!

Byt ut solrosfröna och pumpakärnorna mot 100 (150) gr valnötter. Rosta dem för högre smak: Lägg valnötskärnorna i en ugnssäker form och kör in på mittfalsen i ugnen. Sätt ugnen på 225 grader. Du behöver inte röra om under rostningen. Tag ut formen ur ugnen efter 15-20 minuter (tiden varierar lite beroende på vilken typ av form du använder, det går fortast i en teflonform). Låt svalna. Krossa valnötskärnorna lite med en brödkavel eller liknande innan du lägger dem i degen.

 

Tips till dig som vill ha en surdeg att mata!

När du blandar ihop degen enligt moment 4 ovan lämnar du kvar ca 1 msk surdeg i plastburken. Mata den med 75 gr fint rågmjöl och 100 gr/1 dl rumsvarmt vatten. Rör om och lägg på locket.

Om du ställer in burken i kylen behöver du mata surdegen 1 gång i veckan (och kvällen innan du ska baka med den). Men om du låter den stå framme i rumstemperatur måste du mata den varannan dag (och alltid kvällen innan du ska baka med den). Matning sker på samma sätt som ovan (75 gr fint rågmjöl och 100 gr/1 dl rumsvarmt vatten) efter att du slängt ut det mesta av den gamla surdegen, utom ca 1 msk.

När du ska mata surdegen för att använda den till brödet i det här receptet sparar du ca 1 msk av den gamla surdegen och matar den kvällen innan du ska baka med 120 (165) gr finmalt rågmjöl och 160 (260) gr rumsvarmt vatten. Du får då drygt 2 dl/200 gr (3 dl/300 gr) surdeg. Väg/mät alltid surdegen när du ska använda den så att du får rätt mängd.

Den här rågsurdegen kan du använda till alla surdegsrecept.

 

Vill du ha fler surdegsrecept?

Danskt rågbröd  – klicka här för recept!

Världens godaste surdegsbröd av råg - nu med chiafrön! (För dig som inte har en surdeg)

 

 

 

 

 

 

Valnötsbröd i gryta – klicka här för recept!

Grytbröd med valnötter

 

 

 

 

 

 

Frukostfrallor med råg – klicka här för recept!

Surdegsfrallor med råg

LÄS OCKSÅ

(24)

Kommentera

Annons

Senaste från Hemmets

Annons

Laddar